Admin Structum. 2018 m. vasario 27 d.

Ar plastiko keliai išgelbės planetą?

Inovatyvios technologijos žengia tolyn ir skverbiasi į mūsų gyvenimą. Ne išimtis ir automobilių keliai, jų priežiūros kokybė, reguliavimas. Kelias iš plastiko – realybė ar utopija? Kur toks veda: į ateitį ar niekur? Galbūt jau netrukus keliai iš perdirbto plastiko išspręs daugybę ne tik su tvarumu susijusių klausimų, bet ir taps išsigelbėjimu planetai.

Danga, kuri leis prasmingai panaudoti tūkstančius tonų šiukšlių

Transporto srautai didėja, kaip ir eismo intensyvumas, automobilių skaičius, tai skatina imtis pokyčių kelių transporto sistemoje. Mums visiems rūpi kelius prižiūrėti taip, kad būtų užtikrintas saugus ir patogus eismas, ir tai daryti taupant turimus resursus, lėšas. Tad labai svarbu diegti naująsias technologijas, kad galėtume dirbti pažangiai, ekonomiškai ir efektyviai. Novatoriškos įmonės pateikia pavyzdžių, kad kelių iš perdirbto plastiko idėja gali būti įgyvendinta, ekonomiška ir tausojanti darbo jėgą, gamtą, jos išteklius. Ekologiški sprendimai versle nėra naujiena. Juk ir šiandienos vartotojai vertina įmonių indėlį į aplinkos apsaugą. Bene kiekviena įmonė, norėdama užsitikrinti konkurencingumą rinkoje, mąsto apie technologinių procesų inovacijas. Dažnas viso to sprendimas – aukštesnės kokybės produktai, gamtos išteklių saugojimas. Bet verslui tai dažnai ne tik dėl reputacijos svarbus klausimas, bet ir galimybė, naudojant perdirbtas žaliavas, sumažinti sąnaudas. Plastikinio kelio dangos išradėjai ir tyrėjai teigia, kad ji turėtų būti tinkama naudoti kelis kartus ilgiau nei dabartinės kelių dangos. Toks kelias būtų žymiai mažiau jautrus temperatūrų svyravimams, mechaniniams pažeidimams, jo tiesimas užtrunka gerokai trumpiau. Ir visi šie dalykai kartu sudėjus sutaupytų nemažai pinigų.

Gali būti, kad ateityje išties važiuosime plastikiniais keliais. Plastikas užvaldė pasaulį. Jo yra visur. Didžioji dalis sukurtų plastikinių daiktų vis dar egzistuoja – jie ilgai nesuyra. Ar teko girdėti apie vandenyne plaukiojančias plastiko atliekų salas, keliančias grėsmę gyvūnijai? Dėl mūsų neapdairumo plastikas veikia mitybos grandinėje, nuo kurios priklauso visi gyvieji organizmai. Bėgant laikui, situacija tik prastėja. Žmonija, pastebėjusi vis daugiau savo klaidų, ieško galimybių jas taisyti. Metodą, kaip perdirbti iš vandenyno išgriebtą plastiką ir paversti jį kelio dangos mišiniu, sukūrė Indijos chemijos profesorius Rajagopalanas Vasudevanas. Išradėjas smulkintus plastiko gabaliukus atitinkamoje temperatūroje sumaišė su bitumu, kurio šiam mišiniui reikia mažiau nei tradiciniam. Išradimas patentuotas 2006 metais.

Bet ne tik Indijoje galima pamatyti kelią, prie kurio puikuojasi užrašas, kad jis plastikinis.

Tvirtesnis ir ilgiau naudojamas

Keliai – tai sudėtinga struktūra, kuriai taip pat pritaikomos pažangios technologijos. Šiandien jau veikia tokios pažangios informacinės technologijos kaip eismo valdymo programos, elektroninės mokesčių surinkimo sistemos, greičio matuoklių tinklai ir kt. Visame pasaulyje kuriamos kelio dangų technologijos, kurios galėtų sumažinti triukšmą. Prie naujų, bet jau įsitvirtinusių idėjų galima priskirti karšto asfalto temperatūros mažinimo technologiją, priedų naudojimą tankinant asfaltą ir kt. Į naująsias technologijas iš pradžių dažnai žvelgiama skeptiškai. Bet idėjos panaudoti dangai perdirbtą plastiką ateitis kur kas šviesesnė. Indo išradimą tobulina ne viena mokslininkų grupė iš viso pasaulio. Tarp jų ir Škotijos startuolis „MacRebur“: jis savo sukurta nauja danga padengė kelią Kambrijos grafystėje. Tiksli dangos sudėtis neskelbiama, žinoma tai, kad taip pat dalį mišinio bitumo keičia plastikas. Minėtos įmonės atstovai teigia, kad jų kelias yra dvigubai tvirtesnis ir dešimtkart ilgiau tinkamas naudoti nei tradicinis. Į startuolio idėją investavo ir seras Richardas Bransonas.

Didžiausias dėmesys pažangai

Verta paminėti ir projektą Nyderlanduose, kurio vykdytojai siekia sukurti technologiją, leisiančią kelius tiesti greičiau, paprasčiau ir pigiau. Sąmata mažėja todėl, kad šio kūrėjo dangai iš plastiko nebereikia volų, klotuvų, frezų, pakanka gerai paruošti atskiras detales gamykloje ir sukloti modulius tarsi kubelius ten, kur jų reikia. Išradėjų Anne Koudstaal ir Simono Jorritsmos projektą plėtoja specialūs kompanijos „VolkerWessels“ filialai „KWS“, „Wavin“ ir „Total“. Sukurta kelio danga gaminama iš perdirbto plastiko (kuris taip pat gaunamas valant vandenyną). Kitaip nei tradicinė asfalto danga, plastikinis kelias turi mažesnę ekologinę žalą gamtai. Tas pats modulis gali būti perdirbamas naujai, vietoje susidėvėjusios, jeigu taip atsitiktų, kelio atkarpos patiesiama nauja. Ši technologija pažangesnė tuo, kad lengva konstrukcija mažina nusėdimo galimybę, moduliai puikiai panaudojami – juose įrengiami įvairūs tinklai: apšvietimo, lietaus surinkimo ir komunikacijų. Teigiama, kad ši danga bus atspari atmosferos poveikiui, ja turėtų būti galima važiuoti, esant oro temperatūrai nuo –40 C iki +80 °C. Atliekami bandymai nepalankiomis oro sąlygomis (lietus, sniegas), tikrinamos plikledžio nuvalymo galimybės, reakcija į UV spindulius, atsparumas degumui ir triukšmui. Kelios šios dangos kelio atkarpos nutiestos kaip dviračių takai Roterdame. Planuojama, kad pirmieji tokio kelio prototipai turėtų būti nutiesti šių metų pabaigoje.