Agnietė Vilkišienė. 2017 m. rugsėjo 4 d.

Tiltai – inžineriniai stebuklai ar statiniai, kuriems nuolat reikia remonto

Tiltai – sudėtingi inžineriniai statiniai, kurių Lietuvos valstybinės reikšmės keliuose šiuo metu yra daugiau nei 1 500. Tiltai paprastai projektuojami 80–100 metų eksploatavimo laikotarpiui. Tačiau didėjant transporto srautams ir modernėjant šiuolaikinėms technologijoms, tinkamos tiltų priežiūros klausimai tampa vis aktualesni, o tiltų statymo projektams keliami nauji reikalavimai – vis griežtesni.

Populiariausios gelžbetonio konstrukcijos

Kartais net nesusimąstome, kaip kasdienį susisiekimą palengvina tiltai. Tiesiami virš kelių, upių, sunkiai aplenkiamų vietų jie būna skirti tiek pėstiesiems, tiek vairuotojams. Šiuo metu valstybinės reikšmės keliuose turime 1 507 tokio pobūdžio statinius – 1 233 tiltus, 267 viadukus (iš jų pėsčiųjų yra tik 12) ir 7 estakadas.

Klaipėdos regione daugiau nei 88 % tiltų ir viadukų yra gelžbetoniniai, gerokai mažiau – metaliniai (apie 12 %). Panašus santykis vyrauja ir kituose šalies regionuose. Todėl, kaip sako VĮ „Vilniaus regiono keliai“ atstovas, tiek Europoje, tiek Lietuvoje susiduriama su tokiomis pačiomis problemomis, t. y. žiemos metu barstomas druskos tirpalas (jeigu neįmaišoma cukraus) nemenkai pažeidžia metalines konstrukcijas. Kad ir kokia būtų jų gamybos technologija, anksčiau ar vėliau atsiranda korozija ir kiti defektai.

Atsiradę statinio defektai kelia pavojų pėsčiųjų ir transporto eismui. Todėl, norint užkirsti kelią tilto defektų atsiradimui, būtinos nuolatinės apžiūros.

Laiku atliktos tiltų apžiūros padeda išvengti nelaimės

Techninės priežiūros tikslas – užtikrinti tinkamą tiltų elementų būklę ir nenutrūkstamą, patogų, saugų eismą jais. Tiltų priežiūrą atlieka kelius prižiūrinčios valstybės regioninės įmonės. Jų šiuo metu Lietuvoje yra 11. Remonto darbus organizuoja Lietuvos kelių direkcija. Institucija šiemet tiltų priežiūrai skyrė daugiau nei 10 mln. eurų.

Lietuvos kelių direkcijos vadovas Egidijus Skrodenis atkreipia dėmesį, kad tiltų techninę priežiūrą sudaro nuolatinis tiltų stebėjimas, metinių apžiūrų atlikimas. Vadovaujantis metinių apžiūrų rezultatais, ne rečiau kaip kartą per 10 metų atliekamos esminės (detaliosios) apžiūros. Pagal apžiūrų rezultatus gali būti atliekami tiltų bandymai.

Vykdant techninę priežiūrą, taip pat pašalinamos smulkios tiltų konstrukcijų pažaidos.

Metinių tilto apžiūrų metu jų bendrajai būklei įvertinti taikoma penkiabalė sistema:

  • 1 – tilto būklė labai bloga, tokį tiltą būtina remontuoti ar keisti nedelsiant;
  • 2 – tilto būklė bloga, jį reikia suremontuoti per artimiausius trejus metus;
  • 3 – tilto būklė patenkinama, jį reikia suremontuoti per artimiausius penkerius metus;
  • 4 – tilto būklė pakankamai gera, esamus defektus gali ištaisyti kelių priežiūros tarnyba;
  • 5 – tilto būklė gera.

Lietuvos kelių direkcijos atstovai žurnalo „Structum“ skaitytojus informuoja, kad artimiausiu metu planuojama organizuoti viešuosius pirkimus šešių Lietuvos tiltų remontui, kapitaliniam remontui arba rekonstrukcijai.

Ne visi defektai yra vienodai pavojingi

Anot E. Skrodenio, kiekvienas tiltų konstrukcinis elementas turi įtaką tam, kad tiltas būtų naudojamas saugiai. Pačios pavojingiausios yra laikančiųjų konstrukcijų (perdangos, atramų) pažaidos.

Kaip akcentuoja specialistas, tiltus ir viadukus veikia įvairūs aplinkos veiksniai, tarkim, temperatūrų pokyčiai, krituliai, suintensyvėję transporto priemonių srautai, didesnis transporto priemonių greitis. Aplinkos poveikiui jautriausios yra tilto pakloto konstrukcijos, t. y. turėklai, šalitilčiai, asfalto danga. Transportas didžiausią įtaką daro laikančiosioms tilto konstrukcijos perdangoms, atramoms ir pakloto elementams, deformaciniam pjūviui.

„Senesnės statybos tiltai (statyti iki 1997 m.) dabar apkraunami tokiomis apkrovomis, kurioms nebuvo projektuoti. Todėl juos reikia ypač atidžiai prižiūrėti. Kita vertus, dar didesnę įtaką tilto būklei daro jo naudojimo trukmė. Vienas iš faktorių, turinčių didelę įtaką naudojimo trukmei, yra vandens nuvedimas nuo tilto ir prietilčių“, – nuosekliai pasakoja pašnekovas ir priduria, kad, siekiant minimizuoti laikančiosioms konstrukcijoms daromą vandens poveikį, būtina užtikrinti hidroizoliacijos sandarumą.

Dažniausiai aptinkamos pažaidos yra prakiurę tiltų deformaciniai pjūviai, susidėvėjusi hidroizoliacija, pažeistos tilto atramos, tarpatramiai, perdangos. Tačiau net ir tinkamai prižiūrimus tiltus paprastai reikia remontuoti kas 30 metų.

Pagaliau bus išspręsta Rusnės gyventojų susisiekimo problema

Vienas daugiausia visuomenėje diskusijų sulaukusių projektų – estakados statybos potvynių užliejamoje Rusnėje. Kelių direkcijos atstovai informuoja, kad šiuo metu sprendžiama įsisenėjusi rusniškių problema.

Š. m. liepos pradžioje buvo paskelbtas techninių specifikacijų projektas. Šiuo metu vyksta viešųjų pirkimų rangos darbų konkursas šio objekto statyboms.

E. Skrodenis sako, kad konkurso laimėtojas bus paskelbtas rudens pradžioje, o 2018 m. vasario–kovo mėnesiais galėtų jau būti pradedami statybos darbai. Rusnės estakados statyboms numatoma skirti daugiau nei 10 mln. eurų.

Įspūdingiausių tiltų statybų lenktynės pasaulyje

Didėjant transporto srautams, sparčiai tobulėjant technologijoms, tiltų statybai atsiveria naujos galimybės. Dabar tiltai ne tik nepažeidžia esamos infrastruktūros, bet ir papildo miesto panoramą, tampa naujais patraukliais traukos objektais.

4 km ilgio tiltas Japonijoje pripažintas ilgiausiu „kabančiu“ tiltu planetoje. Akašio sąsiaurio tiltas naktį apšviečiamas taip, kad tampa panašus į perlų vėrinį.

Didžioji Britanija pasaulį nustebino 40 laipsnių kampu galinčiu pasisukti ir tapti nuostabaus grožio arka tiltu.

Prancūzija turi Mijo tiltą, kurio aukščiausio viaduko atrama siekia 341 m ir yra aukštesnė už Eifelio bokštą.

Na, o Kinijoje sukurta gigantiška tiltų statymo mašina. „Plieniniu monstru“ pramintas mechanizmas pagal suprogramuotą projektą tiesia betoną iš triukšmingo Čengdu miesto į atokesnę Guidžou vietovę.

Tikrasis išradimo pavadinimas yra „SL900/32“. Jis sukurtas Kinijos Šidziadžuango projektavimo institute. Kaip teigia instituto darbuotojai, nepaisant 580 t svorio, 300 pėdų ilgio ir 24 pėdų pločio, mechanizmas veikia stebėtinai manevringai, o tiltą gali pastatyti rekordiškai greitai.