Admin Structum. 2017 m. birželio 29 d.

Šiuolaikiniai oro uostai – daugiau nei tik infrastruktūros objektai

Žmonės keliauja vis dažniau ir toliau. Tarptautinės oro transporto asociacijos duomenimis, šiemet komercinės oro bendrovės skraidins net 4 mlrd. keleivių. Tai – kone dukart daugiau nei prieš 12 metų. Sulig augančiu keleivių srautu keičiasi ir oro uostai. Kaip teigiama „Skyscanner“ ataskaitoje „Future of Travel“, jau greitai oro uostai nebebus tradicinės transporto stotys su keliais restoranais ir parduotuvėmis, bet patys taps kelionių tikslu.

 

Oro uoste – ir kino salė

Anot Lietuvos oro uostų komunikacijos ir rinkodaros vadovės Indrės Baltrušaitienės, jau dabar oro uostai yra ne tik infrastruktūros objektai. Juose gausu ir pramogų bei paslaugų. Štai Vilniaus oro uoste prieš skrydį galima net apsilankyti šalia išvykimo vartų veikiančiame kino teatre ir pasižiūrėti trumpametražius filmus ar užsisakyti specialią salę verslo susitikimui, nekalbant jau apie galimybę pasėdėti kavinėje arba apsipirkti oro uosto parduotuvėje, kurioje įsigytas prekes galima atsisiųsti tiesiai į namus.

Vilniaus oro uoste veikia ir integruota automobilių stovėjimo paslauga BLIC, kurią sudaro ne tik automobilio laikymas aikštelėje šalia keleivių terminalo, bet ir greitoji keleivių patikra bei automobilio, laukiančio iš kelionės grįžtančio vairuotojo, plovimas.

Pasikeitė ir pasiruošimas kelionei. Dabar įsigyti lėktuvo bilietą, užsiregistruoti į skrydį ir gauti būtiną informaciją apie kelionę galima vos per kelias minutes internetu. Internetu galima stebėti ir lėktuvų eismą realiuoju laiku.

Patyręs rangovas

Keičiasi ir patys oro uostų pastatai bei infrastruktūra. Prieš dešimtmetį buvo rekonstruotas Palangos oro uosto kilimo ir tūpimo takas, atnaujintas keleivių terminalas. O šiemet liepos 14-ąją prasidės Vilniaus oro uosto orlaivių kilimo ir tūpimo tako (KTT) rekonstrukcija, kurią planuojama užbaigti rugpjūčio 17 d. 23.59 val. Ši rekonstrukcija kainuos apie 25 mln. eurų.

Lietuvos oro uostų tinklo vadovas Donatas Voveris pasakojo, kad orlaivių KTT buvo būtina rekonstruoti dėl nusidėvėjimo: „Sprendimą priėmėme atlikę daug specialių ir išsamių tyrimų bei analizių. Jį taip pat lėmė specialistų (kelininkų, aviacijos saugumo profesionalų ir kt.) duomenys apie tako techninę specifikaciją. Nuo pastarosios tako rekonstrukcijos praėjo jau 20 metų, tad dabar jį buvo būtina rekonstruoti ne tik dėl efektyvios veiklos vykdymo, bet ir dėl keleivių saugumo.“

Rekonstrukcijos darbų datą lėmė oro sąlygos. 2012–2014 m. kritulių analizė rodo, kad minėtu laikotarpiu statistiškai būna mažiau lietingų dienų. Be to, vasarą dienos ilgesnės. Svarbi ir aukšta oro temperatūra.

„Prieš rekonstrukciją būtina atlikti daug paruošiamųjų darbų, kurie gali užtrukti 3–4 mėnesius. Nestabdant įprastos oro uosto veiklos, darbus palankiausia vykdyti pavasarį, asfalto klojimą pradedant ne anksčiau kaip vasaros viduryje“, – aiškino D. Voveris.

Vilniaus oro uosto kilimo ir tūpimo tako rekonstrukciją patikėta atlikti jungtiniam latvių ir lietuvių įmonių konsorciumui, vadovaujamam bendrovės „A.C.B.“.

„Rekonstrukcijos rangovams iškelti aukščiausi darbų kokybės ir reputacijos reikalavimai, siekiant, kad darbai būtų atlikti sklandžiai ir tiksliai. Pagrindinis darbų rangovas – bendrovė „A.C.B“ – jau daugiau nei 20 metų reguliariai vykdo darbus Rygos tarptautiniame oro uoste, taip pat dirbo NATO oro uoste Lielvardėje, Latvijoje“, – teigė pašnekovas.

Rekonstruos iš pagrindų

Nors rekonstrukcijos metu Vilniaus oro uosto orlaivių kilimo ir tūpimo takas ilginamas ar platinamas nebus, jis bus rekonstruojamas iš pagrindų. Bus tvarkoma tiek išorinė, tiek gruntinė tako dalis.

Per rekonstrukciją planuojama pakeisti ir įrengti apie 100 km elektros kabelių ir maždaug 168 šulinius, nutiesti inžinerinius elektros, nuotekų ir ryšių tinklus, pagal tarptautinius reikalavimus sutvirtinti žemę aplink taką, senąją dangą pakeisti nauja, rekonstruoti žiburių ir jų valdymo sistemas, įrengti drenažo ir lietaus surinkimo sistemas.

Vilniaus oro uosto pertvarkymo darbai neapsiribos vien orlaivių kilimo ir tūpimo tako rekonstrukcija. 2018 m. ketinama atlikti ir keleivių terminalo atnaujinimo darbus.

Pokyčiai laukia ir Kaune

Visas 35 rekonstrukcijos dienas dauguma skrydžių bus nukreipta į Kauno oro uostą. Siekiant užtikrinti paslaugų kokybę, tuo metu, kol bus rekonstruojamas Vilniaus oro uostas, Kauno oro uoste bus sukurta papildoma infrastruktūra.

Vasarą Kaune bus atidaryti du papildomi laikini keleivių išvykimo ir atvykimo terminalai. Juose žadama siūlyti kokybiškas maitinimo, prekybos, automobilių nuomos, turizmo ir visuomeninio transporto informacijos paslaugas.

Taip pat bus skatinamas patogus, greitas ir kokybiškas susisiekimas tarp Vilniaus ir Kauno, padidintos jau esamos ir įrengtos ilgalaikio bei trumpalaikio automobilių stovėjimo aikštelės.

Be to, šalia Kauno oro uosto iškils ir naujas viešbutis, kuriame galės apsistoti daugiau nei 100 svečių.

Moderniausi oro uostai pasaulyje

Nepaisant visų pokyčių, kol kas Lietuvos oro uostai nė iš tolo negali varžytis su moderniausiais pasaulio oro uostais. Štai 11 įspūdingiausių oro uostų.

1. Čangio oro uostas Singapūre. Jis jau dabar atrodo įspūdingai, o netrukus duris atvers naujas T4 terminalas, kuriame veiks biometrinio duomenų nuskaitymo paslauga, savitarnos registratūra ir kitos naujovės. Čia bus galima susipažinti su virtualiais konsjeržais, išvysti parduotuves, kuriose prekių galima įsigyti jas nuskaitant (pirkiniai bus pristatyti tiesiai į namus), ir daugybę kitų inovacijų. Oro uoste jau įrengtas ir penkių aukštų vertikalus sodas su 25 rūšių vijokliniais augalais, ant stogo veikia baseinas, yra krioklių, keturi kino teatrai, didžiausia pasaulyje judanti skulptūra („Kinetic Rain“) ir net drugelių sodas.

2. Dubajaus tarptautinis oro uostas JAE. Tai – labai gražus ir antras pagal dydį pastatas pasaulyje, matuojant grindų plotą. Be to, tai – didžiausias terminalas pasaulyje, kuriame gausu palmių, veidrodinių erdvių ir net jogos paviljonų.

3. Los Andželo tarptautinis oro uostas JAV. Čia įkurtas vizualių potyrių centras su septyniais milžiniškais LED ekranais, pastatytais strateginėse oro uosto vietose. Pagrindinė atrakcija čia – 21,9 m aukščio iliuzija – vadinamasis Laiko bokštas, gaubiantis vieną iš liftų. Ant jo transliuojami seni Holivudo filmai ir taip pasakojama Los Andželo istorija.

4. Londono Hitrou oro uostas Jungtinėje Karalystėje. Jis nuolat keičiasi ir prisitaiko prie laiko dvasios. Jau dabar čia testuojama technologija „iQueue“, padėsianti geriau suprasti keleivių elgesį ir išvengti žmonių grūsčių.

5. Inčono tarptautinis oro uostas Pietų Korėjoje. Tai – vienas didžiausių pasaulio oro uostų, kuriame yra golfo laukas, SPA, įrengti privatūs miegamieji, ledo arena, kazino, sodai po stogu ir net Korėjos kultūros muziejus. Čia veikia bendro naudojimo prieigos, kuriomis vos per 3 min. galima užsiregistruoti į skrydį aštuoniose pagrindinėse oro linijose. Greitai išvykstantieji galės naudotis ir biometrine atpažinimo sistema, gebančia atpažinti veidus, tad nebereikės nuskaityti asmens tapatybės dokumentų duomenų.

6. Kuveito tarptautinis oro uostas. Jis yra labiausiai energiją tausojantis oro uostas pasaulyje. Be to, jame įrengti vėsinantys vandens kriokliai su oazės tipo sodais.

7. Amsterdamo Šipholo tarptautinis oro uostas Nyderlanduose. Tai – nuostabus pastatas, kurio terminaluose kabo meno kūriniai, pasiskolinti iš Nyderlandų nacionalinio meno ir istorijos muziejaus. Taigi šis oro uostas yra ir kultūros vieta.

8. Indiros Gandhi tarptautinis oro uostas Indijoje. Čia esančios bemuitės parduotuvės apsipirkimą perkelia į naują lygį. Jose galima greitai atsiskaityti, mobiliuoju telefonu nuskaičius QR kodus.

9. San Fransisko tarptautinio oro uosto JAV neseniai atnaujintame antrajame terminale dabar įrengtas modernus jogos centras, kuriame galima atsipalaiduoti, arba maloniai leisti laiką išvykstančių keleivių terminale.

10. San Diego tarptautinis oro uostas JAV turi tebetobulinamą poilsio kambarį, kuriame interaktyviomis projekcijomis atkuriama vietos aplinka. Šviestuvai reaguoja į keliautojus, kiekvienam jų parodydami skrydžio informaciją.

11. Frankfurto oro uostas Vokietijoje yra vienas labiausiai apkrautų ir svarbiausių Europos oro uostų. Todėl, atrodo, natūralu, kad jame viename iš pirmųjų pradėtos naudoti išmaniosios prekybos sienos. Čia galima apsipirkti išmaniaisiais telefonais nuskaitant QR kodus.